Minimálbér óránként az EU-ban (törvényben előírt)

A gyakorlatban az EU-n belüli órabér jelentősen eltér az egyes tagállamok között, és közvetlenül befolyásolja a munkaerőköltségeket, különösen a határokon átnyúló kiküldetések esetében. A vállalatoknak nemcsak a törvényes minimálbért, hanem a vonatkozó helyi szabályokat (beleértve a kollektív szerződéseket is) is ellenőrizniük kell, hogy elkerüljék a szankciókat és biztosítsák a szabályoknak való megfelelést minden olyan országban, ahol tevékenységet folytatnak.

Röviden összefoglalva, a több országra kiterjedő könyvelési modell a következőket foglalja magában:

  • Nem minden uniós tagállamban van nemzeti minimálbér (pl.: Dánia, Olaszország, Ausztria, Finnország, Svédország).
  • Ezekben az országokban a minimálbéreket ágazati kollektív szerződések határozzák meg.
  • A legmagasabb órabérek Luxemburgban, Írországban és Hollandiában vannak.
  • Az egyes országok között nagy különbségek vannak (a bulgáriai ~3,7 eurótól a luxemburgi több mint 15 euróig).
  • Egyes országokban különleges szabályok vannak érvényben (pl.: havi bér vagy kategóriák szerinti differenciált bér).
  • Kiküldetés esetén a fogadó országban érvényes minimálbér alkalmazandó, nem pedig a származási országban érvényes.
  • A szabályok be nem tartása bírságokhoz és működési korlátozásokhoz vezethet.
  • A frissítések nyomon követése elengedhetetlen, mivel az értékek gyakran változnak.

Az Európai Unióban öt olyan ország van, ahol nincs nemzeti minimálbér: Dánia, Olaszország, Ausztria, Finnország és Svédország. Ezekben az országokban a kiküldetés esetén alkalmazandó minimálbér a kollektív vagy ágazati szerződésekben van rögzítve.

Az EU országaiBruttó órabér (minimum)
Németország13,90 € (2026. január 1.)
Írország14,15 € (2026. január 1.)
Hollandia14,06 € (2025. január 1.)
Franciaország11,65 € (2024.11.01.)
Belgium12,11 € (2024. május 1.)
Spanyolország7,82 € (2026. január 1.)
Portugália6,20 € (2026. január 1.)
Görögország6,16 € (2025. április 1.)
Lengyelország7,20 € (2026. január 1.)
Cseh Köztársaság5,53 € (2026. január 1.)
Horvátország6,56 € (2026. január 1.)
Szlovákia4,33 € (2025. január 1.)
Szlovénia7,52 € (2025. január 1.)
Litvánia7,05 € (2026. január 1.)
Lettország4,09 € (2026. január 1.)
Románia– lásd a külön számítást
Bulgária3,74 € (2026. január 1.)
MagyarországÖsszeg HUF/óra (differenciált)
Észtország5,31 € (2025. január 1.)
Málta5,54 € (2025. január 1.)
CiprusHavi fizetés – különleges feltételek
Luxemburg15,25 € (nem minősített, 2025.01.01.)

Az EU-tagállamok közül azok, ahol nincs nemzeti minimálbér: Dánia, Olaszország, Ausztria, Finnország, Svédország.
Ezekben az országokban a kiküldetés esetén a vonatkozó kollektív szerződésekben meghatározott díjszabások alkalmazandók.

Gyakran ismételt kérdések

Görgessen a tetejére