A gyakorlatban az EU-n belüli órabér jelentősen eltér az egyes tagállamok között, és közvetlenül befolyásolja a munkaerőköltségeket, különösen a határokon átnyúló kiküldetések esetében. A vállalatoknak nemcsak a törvényes minimálbért, hanem a vonatkozó helyi szabályokat (beleértve a kollektív szerződéseket is) is ellenőrizniük kell, hogy elkerüljék a szankciókat és biztosítsák a szabályoknak való megfelelést minden olyan országban, ahol tevékenységet folytatnak.
Röviden összefoglalva, a több országra kiterjedő könyvelési modell a következőket foglalja magában:
- Nem minden uniós tagállamban van nemzeti minimálbér (pl.: Dánia, Olaszország, Ausztria, Finnország, Svédország).
- Ezekben az országokban a minimálbéreket ágazati kollektív szerződések határozzák meg.
- A legmagasabb órabérek Luxemburgban, Írországban és Hollandiában vannak.
- Az egyes országok között nagy különbségek vannak (a bulgáriai ~3,7 eurótól a luxemburgi több mint 15 euróig).
- Egyes országokban különleges szabályok vannak érvényben (pl.: havi bér vagy kategóriák szerinti differenciált bér).
- Kiküldetés esetén a fogadó országban érvényes minimálbér alkalmazandó, nem pedig a származási országban érvényes.
- A szabályok be nem tartása bírságokhoz és működési korlátozásokhoz vezethet.
- A frissítések nyomon követése elengedhetetlen, mivel az értékek gyakran változnak.
Az Európai Unióban öt olyan ország van, ahol nincs nemzeti minimálbér: Dánia, Olaszország, Ausztria, Finnország és Svédország. Ezekben az országokban a kiküldetés esetén alkalmazandó minimálbér a kollektív vagy ágazati szerződésekben van rögzítve.
| Az EU országai | Bruttó órabér (minimum) |
| Németország | 13,90 € (2026. január 1.) |
| Írország | 14,15 € (2026. január 1.) |
| Hollandia | 14,06 € (2025. január 1.) |
| Franciaország | 11,65 € (2024.11.01.) |
| Belgium | 12,11 € (2024. május 1.) |
| Spanyolország | 7,82 € (2026. január 1.) |
| Portugália | 6,20 € (2026. január 1.) |
| Görögország | 6,16 € (2025. április 1.) |
| Lengyelország | 7,20 € (2026. január 1.) |
| Cseh Köztársaság | 5,53 € (2026. január 1.) |
| Horvátország | 6,56 € (2026. január 1.) |
| Szlovákia | 4,33 € (2025. január 1.) |
| Szlovénia | 7,52 € (2025. január 1.) |
| Litvánia | 7,05 € (2026. január 1.) |
| Lettország | 4,09 € (2026. január 1.) |
| Románia | – lásd a külön számítást |
| Bulgária | 3,74 € (2026. január 1.) |
| Magyarország | Összeg HUF/óra (differenciált) |
| Észtország | 5,31 € (2025. január 1.) |
| Málta | 5,54 € (2025. január 1.) |
| Ciprus | Havi fizetés – különleges feltételek |
| Luxemburg | 15,25 € (nem minősített, 2025.01.01.) |
Az EU-tagállamok közül azok, ahol nincs nemzeti minimálbér: Dánia, Olaszország, Ausztria, Finnország, Svédország.
Ezekben az országokban a kiküldetés esetén a vonatkozó kollektív szerződésekben meghatározott díjszabások alkalmazandók.
Gyakran ismételt kérdések

A Paneuropa Logistics alapítója és vezérigazgatója
Bokor György vagyok, a Paneuropa Logistics alapítója és vezérigazgatója. Több mint 20 éve tevékenykedem a logisztikai iparágban, a nemzetközi szállításra, szállítmányozásra, utolsó mérföldes szállításokra és vámszolgáltatásokra összpontosítva. Szenvedélyem a hatékony megoldások fejlesztése, amelyek összekötik a vállalkozásokat Európa-szerte.
